זה לא סוד שרוב תהליכי הדיאטה שילדים עוברים נוחלים כישלון טוטאלי. ויותר מזה, משאירים את הילדים עם עודף המשקל הישן פלוס תחושת כישלון חדשה. דיאטניות רבות נמנעות מלטפל בילדים בכלל או בילדים ישירות. לא פלא. כשהסיכויים כל כך קלושים מצד אחד והסיכון כל כך גדול מן הצד השני, מי רוצה את הכאב ראש הזה בכלל? בשנתיים האחרונות פגשתי ודיברתי מצד אחד עם הורים לילדים עם עודף משקל, ומהצד השני עם דיאטניות רבות, ומשני הצדדים שמעתי את אותה ספקנות וחוסר אמונה, ביכולת להצליח בתהליכי דיאטה אצל ילדים. זה לא חייב להיות ככה, ואני רוצה להראות לכן, מה בדיוק צריך לעשות כדי להפוך תהליכי שינוי תזונה אצל ילדים לסיפורי הצלחה. אבל לפני שנתחיל, בואו נעשה סיבוב קטן בגוגל... סיבוב כזה מראה נתונים מדהימים. אחד מכל שלושה עד ארבעה ילדים מוגדר כבעל עודף משקל אבל כשמחפשים פיתרונות? יש כל כך מעט אפשרויות, ועולה תמונה מפתיעה ומטרידה.
אין ספק שעולם שינוי התזונה לילדים משווע לגישה חדשה ואפקטיבית. יש כאן שוק עצום של הורים, שצמא לדיאטניות שידעו להוביל את הילדים שלהם לשינוי, ויהיו מוכנים לשלם על זה ברצון. זהו תחום כמעט ללא פתרונות, ולכן זו הזדמנות עצומה לדיאטניות שירימו את הכפפה, יבחרו לטפל ולעזור לילדים , ולמלא את הקליניקה שלהן. אז מה חסר שם, בתהליכי הדיאטה, או שינוי התזונה אצל ילדים שגורם להם להיכשל פעם אחר פעם ולהותיר אחריהם טעם מר? התשובה פשוטה: הרוב המוחלט של הדיאטות לילדים, לא מותאם ל"מערכת ההפעלה" של ילדים. זה הכל. כשמטפלים רק בהורים מעל ראשו של הילד או כשמטפלים בילדים אבל בשפה ובהגיון שלא מתאימים להם (החל מהתיילדות והתנחמדות יתר ועד שימוש בהגיון של בוגרים שממש לא מגיע אליהם) - זה נדון מראש לכישלון ולא משנה עד כמה הדיאטנית היא מקצועית וצודקת. כי עם הילדים (ואמרו את זה קודם לפניי...) אל תהייה צודק תהייה חכם :) אז איך תהפכו את הטיפול שלכן לחכם? ארבעת הגורמים שהכרחיים כדי להצליח בטיפול תזונתי אצל ילדים: 1. סביבה תומכת בסביבה תומכת נמצאים הגישה התזונתית של הדיאטנית הדרכת הורים ויצירת שיתוף פעולה איתם. אוכל שמומלץ שיהיה בבית ומזונות שכדאי להרחיק כל אלו הם הבסיס לטיפול ואי אפשר להתחיל שום תהליך טיפולי מול ילד, עד שהנושא הזה לא ברור ומטופל על ידי ההורים. מניסיוני בעבודה עם דיאטניות, הנושא הזה תמיד קיים בטיפול, וברוב המכריע של הטיפולים, הוא הטיפול עצמו. 2. למה? ילדים ברוב המקרים מובלים לטיפול ולא בוחרים בו. ביום בהיר אחד נכנס שינוי גדול לחיים שלהם. מטבעם של שינויים הם יוצרים התנגדות, וגישה טיפולית שלא מציעה פיתרון ל"למה" הזה ומטפלת בילדים כי "ככה זה", מפספסת הזדמנות אדירה לגייס אותם ולייצר אצלם מוטיבציה פנימית. במייל הבא נרד לפרטים חשוב לי להקדים ולומר ש"למה" של ילד לא חייב להיות למה של מבוגר. "להיות בריא" - שזה משהו שמאוד מובן לנו המבוגרים, זה "למה" שלא מדבר לרוב הילדים. זה רחוק מהם, רובם בריאים גם עכשיו, ולכן לא יכול להיות מנוע של תהליך. 3. הדרך בעוד שיש דיאטניות שהתהליך הטיפולי שלהן בילדים מובנה ברמה התזונתית, נדיר למצוא שהוא מובנה גם ברמה התהליכית מול הילד. כך שבחוויה של הילד הוא מגיע מדי פעם לדיאטנית, אבל לא ממש ברור לו למה, ומה משמעות כל מפגש. לא נוצר אצלו קשר הגיוני ורצף, ולכן גם אם נחמד לו בקליניקה (כי הדיאטנית נחמדה, או כי מקבלים הפתעה מגניבה בסוף) אחרי פעם פעמיים הוא יפתח התנגדות לבוא, במיוחד אם יהיו ממנו דרישות ש"לא בא לו". כשהילד מטופל רק דרך הוריו בוודאי שלא נוצר אצלו הגיון ברצף השינויים (המעצבנים מבחינתו) שחל בבית. והוא רואה את ארון הממתקים שהתרוקן, את האורז המלא והירקות החתוכים בכל ארוחה כהנחתות קפריזיות. (מזל שאצל סבתא עוד אפשר למצוא במבה!) 4. חיבור רגשי לחיבור הרגשי שלנו לתהליך מסוים יש חלק אדיר במוטיבציה שלנו לעשות שינוי, ובעניין הזה ילדים לא שונים במאומה ממבוגרים. אצל ילדים עולם הרגש מאוד חזק, מספיק לראות ילד צופה בסידרה אהובה... הם אוהבים בעוצמה, כועסים בעוצמה, מתחברים מכל הלב. להצליח לחבר רגשית את הילד לתהליך, הוא מרכיב קריטי בהצלחת הטיפול. אלו הם מרכיבים קריטיים, שיהפכו את הטיפול שלכם בילדים לסיפור של הצלחה והעצמה. מניסיוני בעבודה ובהרצאות מול דיאטניות, הדברים שאני אומרת נשמעים לפעמים מסובכים, ויכולים אפילו להבהיל... לא פעם אני שומעת תגובות בסגנון: "אני בקושי מצליחה לגרום לילדים הפרטיים שלי לסדר את החדר... אז איך בדיוק אני יכולה להוביל ילדים בקליניקה להתחייב לשינוי שהם ממש לא רוצים לעשות??" בפוסט הבא שאשלח אליכם ביום שישי, נצלול לעומק המרכיבים, ואראה לכם בדיוק איך שילוב שלהם בטיפול התזונתי שלכן בילדים, יהפוך אותם לסיפורי הצלחה, וגם כמה שזה פשוט, יעיל ושכל דיאטנית שבוחרת לעזור דווקא לילדים, יכולה לעשות את זה. המשך יום נפלא! גלית ודבר אחרון, אני רוצה לשמוע אתכן,
|
|